Leon de Wolff

Leon de Wolff

220px-Leon_de_Wolff Leon de Wolff (Rotterdam 1948, Epse 2014) is een voormalig Nederlands journalist, mediaconsultant en onderzoeker. Hij ontwikkelde een methode om journalistieke producten te classificeren en te verbeteren. Hij adviseerde redacties en uitgevers van kranten en weekbladen in Nederland en België.

Leon de Wolff bekleedde verschillende journalistieke functies bij onder meer NRC Handelsblad (1972-1977), Haagse Post (1977-1983) en FEM Business (1984-1987). Vanaf 1987 leidde hij een eigen bureau dat zich specialiseerde in onderzoek, advies en training. Door de ziekte MSA heeft hij een groot deel van zijn werkzaamheden moeten staken.

De auteur  is van grote invloed geweest op de Nederlandse journalistiek. Met de door hem ontwikkelde methode voor publieksgerichte journalistiek kregen redacties nieuwe handvatten om hun formules aan te scherpen en betere stukken te schrijven. Het uitgangspunt daarbij is niet in welke vorm een artikel wordt geschreven (interview, reportage, analyse), maar wat de functie ervan is voor de lezer (inzicht verschaffen, overzicht geven, opinie vormen).

Zijn aanpak leverde de Wolff zowel lof als kritiek op. Zijn aanhangers zien zijn methode als een goede manier om beter te schrijven. Volgens critici is het een manier om lezers naar de mond te praten.

Bron: Wikipedia